Продължение от Тайната на креативността и творчеството на Уолт Дисни, част I
Как можете да използвате стратегията за креативност и творчество на Дисни?
Вие вероятно вече сте разбрали, че подходът на Дисни към творчеството и креативността не се ограничава само до прилагането му в анимирани игрални филми. Това е стратегия за успех във всяка творческа и креативна дейност.
Всеки творчески проект трябва да включва следните три аспекта: креативно въображение и практически действия, в съчетание с критика за тяхното рафиниране.
Като физическо лице, трябва да имате потенциал, за да влизате и в трите роли. Естествено, повечето от нас са по-силни в една или две от ролите и определено са по-слаби в третата. Първата стъпка е да имате самосъзнанието, за да признаете това. А следващата стъпка е да се ангажирате с развитието на уменията, необходими за тази роля.
Например, аз вътрешно се чувствам много комфортно като Мечтател и Критик – като писател, креативен мислител, разказвач и главен редактор. Но аз трябваше да работя много по-усърдно, за да развия възгледите и уменията си на Реалист, в области като мениджмънта, маркетинга и технологиите.
За всеки проект, по който работите, е добре да се уверите, че обхваща тези 3 основи. По-долните въпроси могат да ви помогнат:
Мечтателят:
- Какво се опитваш да направиш или постигнеш?
- Какво те вълнува и вдъхновява, за да постигнеш това?
- Ако можехте да махнете с магическа пръчица и да правите каквото ви харесва – какво бихте създали? Как ще изглежда? Какво ще можете да правите с него? Как това ще ви накара да се почувствате?
Реалистът:
- Какви ресурси са ви необходими, за да направите така, че това да се случи – хора, пари, материали и технологии?
- Какъв е вашият план?
- Пред какви пречки ще сте изправени? Как ще се справите с тях, как ще ги заобиколите?
Критикът:
- Как изглежда това? Какво виждам в голямата картина? И какви са фините детайли? Как се чувствам, когато ги разглеждам?
- Как ще изглежда това на клиента? Или на потребителя? Или може би на член от публиката? И дори на експерт в тази област?
- Това ли е най-доброто, което може да се направи? Какво би могло да се подобри?
Пазете се от смесването на ролите! Работил съм с много творци, които сами се блокираха от навлизането на Критика на твърде ранен етап – преди Мечтателят дори да има шанс да завърши първия си проект или прототип. Критикът раздробяваше работата на пух и прах и парчета, преди дори да са се събрали в едно цяло! Нещата се случват много по-гладко, когато позволявате на Мечтателя да изготви чернова на проекта и едва след това да поиска мнението на Критика.
Друг класически проблем е Мечтателят, който е много силен в творческото си мислене, но му липсва фокуса на Реалист относно действията. И така нататък… ключът е да се постигне динамичен баланс между различните роли.
Подходът на Дисни за творчеството и креативността в екип
Можете да стигнете дотук само, като се опитате да играете сами тези три роли със себе си. Можете да постигнете много повече, като си партнирате с други хора, чиито силни страни допълват вашите собствени. Ако сте твърдоглав Реалист, гледайте да се съберете в екип с Мечтатели и Критици.
Например, аз може да съм инвестирал огромно количество време в изучаването на графичен дизайн, анимация, кодиране и програмиране, писане на текстове и уеб маркетинг и може би ще достигна средно ниво в някои от тези дейности, а може би дори и в повечето от тях. Но докато работя с Тони и Брайън, се възползвам от тяхната експертиза и опита им във всички тези области. Едно от страхотните неща да бъда част от „Страничен Екип“ за действие е, че за почти всичко, което искаме да направим, един от нас е специалист.
И е ясно, че Дисни не е направил всички тези филми, с просто помахване на едната ръка.Той не само изиграва три роли в главата си, но той ги използва, за да компенсира и балансира, както и да насочва нагласите и настроенията на своя екип. Ако той усети, че екипът е затънал твърде много в подробностите, той се превръща в игривия Мечтател, а ако те са в опасност да се загубят в сладките си фантазии, той влиза веднага в ролята на Реалиста.
„Аз не зная дали той самият е нарисувал някога дори и линия. Чувал съм, че той наема стотици художници, за да работят в неговите студия. Но предполагам, че това е неговата посока, а именно постоянните усилия за подобрение на новото изображение, на фона на което решаването на проблемите се случва във възходяща скала, благодарение на стремежите, надхвърлящи чисто комерсиалния успех. Това е пътят на истинския художник. Това прави “Дисни” не просто чертожник, а художник, който използва мозъка си и е най-значимата фигура в графиката, след Леонардо.“
Филмите на Дисни съдържат някои чудесни произведения на изкуството. Но неговият творчески подход към целия бизнес за създаване на кино повдигна “посоката” му на развитие до нивото на изкуство. Всъщност това е може би най-креативното нещо, което е направил. Подобно на Марла, той е художник и творец в бизнеса.
Мечтател, Реалист, Критики и Вие
- Познавате ли Мечтателят, Реалистът и Критикът в себе си?
- Каква роля / роли ви карат да се чувствате най-комфортно?
- В каква роля / роли срещате най-голямото си предизвикателство?
- Как тези три роли са представени в сегашния ви екип?
- Кои роли бихте могли да изпълните и развиете в екипа си?