Тайната на креативността и творчеството на Уолт Дисни, част I

– Марк МакГинес

 
Като дете, си спомням, останах шокиран, когато научих, че Уолт Дисни е човек. За мен, Дисни беше мистериозно лице, символизирано от магически замък, който се появяваше в началото на всеки негов филм. Той беше кръстоска между приказния свят и безличната корпорация. Напомняше ми малко на Шоколадовата фабрика на Уили Уонка.

Така, че ми беше много трудно да повярвамм в идеята, че всички тези филми са плод на въображението на един човек. Да не говорим за тематичните паркове. Как може един човек да бъде създател на всичко това?

По-късно разбрах, че истината беше дори още по-странна. Нямало е само един Уолт Дисни. Имало е трима. Ето и доказателството на един от аниматорите на Дисни: “…всъщност в Уолт Дисни живеят три различни личности: Мечтател, Реалист и спойката – Критикът. И ти никога не знаеш кой е там, при влизането в срещата ви…”

Робърт Дилтс използва това обяснение, като основа за брилянтния си анализ върху творческия процес на Уолт Дисни, в книгата си “Стратегии на Гения: Том 1”. Той замества думата “Критик” с думата “спойка”, давайки три различни роли, които Дисни играе, всяки от които включва определен тип мислене и действия:

  • Мечтателят – той е човекът, който мечтае и измисля идеи за филми и бизнес начинания.

  • Реалистът – това е прагматичният продуцент, който прави така, че нещата да се случват.

  • Критикът – това е ценителят с орлов поглед, който рафинирани това, което мечтателят и реалистът са създали.

Способността на Дисни да намери правилния баланс между тези роли е много по-важна, отколкото самите отделни роли, като такива: „Творчеството, като един цялостен процес, включва координирането на тези три подпроцеса, които се случват в Мечтателя, Реалиста и Критика. Мечтателят без Реалиста, не може да придаде на идеите си физически облик и израз. Критикът и Мечтателят без Реалиста, се намират в капана на един постоянен конфликт. Мечтателят и Реалистът могат да създават неща, но те не могат да постигнат високо качество без мнението на Критика. Критикът помага да се оценят и рафинират продуктите на творчеството и креативността.“ – Робърт Б. Дилтс

 

Мечтателят

Мечтателят Дисни може да визуализира свръхестествени сценарии, за нови бизнес проекти, както и за анимационни филми: „Това, което аз виждам да се случва, е твърде мъгляво, за да се опише. Но то изглежда наистина голямо и блестящо. Това, което ми харесва в този бизнес, е сигурността, че винаги има нещо по-голямо и по-вълнуващо, точно зад ъгъла, както и несигурността на всичко останало.“ – Уолт Дисни, юли 1991

В състоянието на Мечтателя, Дисни е имал възможността да се потопи във въображението си, за да може да се изключи от всичко останало: „Когато Уолт потъваше дълбоко в мислите си, той накланяше едната си вежда, изкривяваше погледа на очите си, отпускаше долната си челюст и гледаше втренчено в някаква точка в пространството, като често оставаше в това състояние за няколко минути … Нямаше думи, които можеха да развалят магията на този миг…“ – Оли Джонстън и Франк Томас

Без визията на Мечтателя, във филмите на Дисни, би липсвало докосването до магията, която ги отличава от всички останали.

 

Реалистът


Дисни не е бил просто мислител-творец. Като ангажиран Реалист, той е правел така, че нещата да се случват – и дори сънищата му са намирали корени в реалността: „Аз определено чувствам, че не можем да направим фантастични неща, базирани на реалния живот, освен ако първо не опознаем реалността.“ – Оли Джонстън и Франк Томас

Реалистът Дисни имал феноменалната способност да мотивира и координира екипи от различни работници, за да придаде на мечтите реален живот. Той е донесъл онази пот на челото, която е така необходима за реализаията на въображението на Мечтателя:

„Нашият успех се гради на много упорита работа и ентусиазъм, единност в целта ни, преданост към нашия екип, увереност в бъдещето ни и преди всичко, се дължи на стабилния ежедневен ръст, през който всички ние просто изучавахме нашата търговия и се учихме.“ – Уолт Дисни

Без практическото мислене и енергичната дейност на Реалиста, постиженията на Дисни щяха да останат само блясък в окото на Мечтателя.

 

Критикът


Дисни – Критикът, подлага всяка част от работата си на съмнение и строг контрол: „…всеки крак при груба анимация се проектира върху екрана за анализ, както и всеки крак се рисува и преначертава отново и отново, докато не можем да кажем: “Това е най-доброто, което можем да направим.” Ние станахме перфекционисти и тъй като нищо не е перфектно в този бизнес, бяхме непрекъснато неудовлетворени.“ – Уолт Дисни

Критикът предоставя ценна обратна връзка по време на творческия процес. Дисни и екипът му са преминавали през състоянията на Мечтателя, Реалистя и Критика през различните етапи от техните проекти, като са се обучавали непрекъснато и са разширявали възможностите си:

„В действителност, нашето студио се е превърнало повече в нещо подобно на училище, отколкото в бизнес. Ние се развивахме като занаятчии, чрез обучаване, самокритика и експерименти. По този начин изровихме присъщите възможности от нашата среда и ги изкарахме на светло. Всяка година можем да се справяме с материал за история с по-широк обхват и опитваме нови неща, с които не сме и мечтали да се справим година по-рано. Аз смятам, че това не е нито гений, нито дори е забележително. Това е начинът, по който хората могат да изградят стабилен бизнес от всеки вид – с пот и труд, интелект и любов към работата.“ – Уолт Дисни

Без перфекционистичното недоволството на Критика, Дисни щеше да е доволен от продуцирането на много добра работа, което не е толкова достатъчно добре, и което всеки друг самоуважаващ се креативен предприемач би потвърдил.

 

Как можете да използвате стратегията
за креативност и творчество на Дисни?

Тайната на креативността и творчеството на Уолт Дисни, част II